Llegeix aquest article a:

FECIC i AECOC elaboren un estudi per identificar tendències de compra i de consum de carns i productes carnis i analitzar la seva evolució

La FECIC ha presentat l'avanç d'aquest estudi durant el dinar previ a la inauguració del Congrés d’AECOC de Productes Carnis i Elaborats 2019, que té lloc a Lleida avui i matí, i que FECIC patrocina per segon any.

FECIC ha patrocinat aquest migdia a Lleida un acte, organitzat en col·laboració amb AECOC, al qual han assistit les grans empreses del sector carni espanyol i les companyies més significatives de la distribució, a més del director general de Sanitat de la Producció Agrària del MAPA, Valentín Almansa, i del director general de Desenvolupament Rural del Departament d'Agricultura, Oriol Anson.

En aquesta trobada s'ha presentat un avanç de l'estudi que FECIC ha encarregat a la plataforma d'estudis del comprador AECOC Shopper View sobre indicadors i tendències de compra i consum de carns i productes carnis. A més analitza la seva evolució a mitjà termini, a través d'uns indicadors de seguiment, que a la llarga permetran tenir una visió de la situació del sector, en un escenari de 4 anys, de 2018 a 2021, que ajudarà les empreses a conèixer les tendències de consum i les claus de decisió del consumidor per poder adaptar així les seves estratègies i productes.

L'estudi evidencia que un dels criteris d'elecció de la carn en el punt de venda és el seu aspecte visual. En el cas dels embotits, a més, se suma com a criteri de decisió clau l'olor del producte.

Un altre factor que es té en compte és la informació de les etiquetes. Més de la meitat dels compradors, el 56%, afirma que la tenen en compte en la seva decisió de compra. La informació rellevant que ha de constar en aquestes, segons els compradors, és la data de caducitat, el tipus d'animal i el preu per Kg de producte. Aquesta importància que se li dóna a la informació en l'etiquetatge és el que FECIC pretén posar en valor, per mitjà dels seus dos programes d'autocontrol voluntari: el Programa PACIC, que verifica la qualitat dels elaborats que les empreses posen en els punts de venda, així com la traçabilitat de les carns, i el Programa PAED, que impulsa un etiquetatge voluntari per verificar l'ús correcte de l'esment Duroc en les carns i productes carnis en les quals s'utilitza aquesta espècie animal.

Respecte al consum de productes carnis, es produeix una dicotomia. D'una banda als consumidors els agrada la carn i el seu gaudi, és un aliment gustós al paladar i fàcil d'introduir en la dieta, amb opcions versàtils a l'abast de qualsevol butxaca. No obstant això, s'evidencia que es consumeix amb preocupació, per tota la pressió social i informació negativa que es dóna i que interfereix en la freqüència de consum, com són temes relacionats amb el maltractament animal o l'afirmació que menjar carn és perjudicial per a la salut i el medi ambient. Això ha provocat també que alguns compradors optin per noves tendències en auge com el flexitarianismo o, fins i tot, el vegetarianismo.

Malgrat aquesta dualitat, al consumidor espanyol li agrada consumir carn de forma habitual, mínim una vegada a la setmana, el 81%. Entre els principals motius de consum s'aprecia que el 48% ho fa pel plaer i gaudi que li aporta, el 42% per seguir una dieta equilibrada en proteïnes i nutrients, i el 30% per qüestions de salut.

Pel que fa a la disminució del consum de carn per part d'alguns consumidors, que també és una realitat, l'estudi indica que un de cada tres diu consumir menys quantitat de carn que fa uns anys, encara que no l'ha abandonat per complet. El perfil que més ha reduït aquest consum és el de les dones (33%) i els majors de 55 anys (39%), i el motiu principal que donen és per salut, el 66%, pel colesterol, el 30%, perquè engreixa, l'11%, i per temes relacionats amb el benestar animal, el 22%.

No tots els tipus de carn o embotits són percebuts igual per part del consumidor. Les carns de pollastre o gall dindi, la carn de conill o els embotits cuits es veuen de forma més positiva, en línia amb el concepte saludable, i la seva intenció de consum futura és més elevada, mentre que s'espera un descens del consum de carn de porc, vedella, carn processada, altres curats i embotits frescos.

Una altra de les conclusions és que els consumidors demanden més segells de qualitat de les carns, tant en temes de benestar com certificacions ecològiques. Concretament, un 35% diu que augmentaria el seu consum si el producte portés el segell de benestar animal, i un 32% en el cas del segell d'ecològic. Cal tenir en compte que el 22% de consumidors ha deixat de menjar carn per temes relacionats amb el benestar animal i el 15% per motius ecològics. Conscienciar sobre les formes de producció i saber traslladar al consumidor les bones pràctiques del sector ajudarien a millorar la percepció que té dels productes carnis.

5 de març de 2019 - FECIC

Comentaris de l'article

Aquest espai no està orientat a ser una zona de consultes als autors dels articles sinó que pretén ser un espai de discussió obert a tots els usuaris de 333

Per comentar t'has de registrar a 3tres3 i accedir com a usuari.

Encara no ets usuari de 333?Registra'ti accedeix a preus de porcí, buscador...
És gratuït i ràpid
Ja estàs registrat a 333?ACCEDEIXSi has oblidat la teva contrasenya te l'enviem aquí

tags